Statut
Statut Związku Pracodawców Mazowieckie Porozumienie Pracodawców Ochrony Zdrowia
Uwzględniający zmiany dokonane dnia 10.03.2018 r.
§1
Mazowieckie Porozumienie Pracodawców Ochrony Zdrowia z siedzibą w Radomiu, zwane dalej Związkiem, jest dobrowolnym i samorządnym zrzeszeniem podmiotów prowadzących działalność w zakresie ochrony zdrowia.
§2
Związek działa na podstawie:
- ustawy o organizacjach pracodawców,
- innych właściwych przepisów prawa powszechnie obowiązującego,
- niniejszego statutu,
- uchwał władz Związku
§3
- Związek posiada osobowość prawną.
- Terenem działalności związku jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej oraz krajów Unii Europejskiej.
- Siedzibą Związku jest Radom. Czas trwania Związku jest nieograniczony.
- Związek może posługiwać się znakiem graficznym oraz używać nazwy skróconej MPPOZ.
§4
- Związek opiera swoją działalność na społecznej pracy swoich członków i wpłacanych składkach członkowskich.
- Do wykonywania swoich zadań Związek może zatrudniać pracowników.
- Związek może prowadzić działalność gospodarczą wg zasad określonych w odrębnych przepisach.
- Dochód działalności służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków związku.
- O podjęciu działalności gospodarczej i rodzaju tej działalności decyduje Zarząd Związku.
- Walne Zgromadzenie Członków może podjąć uchwałę o wypłacie wynagrodzenia osobom pełniącym funkcje określone przez WZC.
§5
Celem Związku jest w szczególności ochrona praw członków i ich reprezentowanie wobec dysponentów środków publicznych i niepublicznych przeznaczonych na ochronę zdrowia, w tym zwłaszcza wobec Narodowego Funduszu Zdrowia oraz jego prawnych następców, organów władzy i administracji państwowej, organów samorządu terytorialnego oraz związków zawodowych pracowników, a także dbanie o rozwój placówek świadczeniodawców zrzeszonych w Związku, o podwyższenie standardu usług medycznych oraz inne działania dla dobra pacjentów i członków Związku.
Zadaniem Związku jest również formułowanie i prezentacja stanowisk w sprawach dotyczących systemu opieki zdrowotnej w Polsce, wykonywania zawodów medycznych, praw pacjentów i praw pracowniczych.
§6
Związek realizuje swoje cele w szczególności przez:
- prowadzenie w imieniu członków negocjacji ze związkami zawodowymi, organami władz państwowych i samorządowych, administracją rządowa w sprawach dotyczących żywotnych interesów członków Związku;
- prowadzenie wszelkich negocjacji i uzgodnień z Narodowym Funduszem Zdrowia i jego prawnymi następcami dotyczących umów zawieranych przez członków;
- udział przedstawicieli Związku w negocjacjach prowadzonych przez członków;
- udział przedstawicieli Związku w polubownym rozstrzyganiu sporów pomiędzy członkami Związku, a także członków Związku z innymi podmiotami;
- organizowanie szkoleń, udzielanie porad i konsultacji dla swoich członków;
- informowanie członków o projektowanych zmianach legislacyjnych;
- wspieranie wdrażania przekształceń systemowych w ochronie zdrowia;
- organizowanie i wspieranie kształcenia pracodawców;
- oddziaływanie na kształtowanie polityki społecznej dotyczącej interesów pracodawców;
- występowanie do organów posiadających inicjatywę ustawodawczą z wnioskami legislacyjnymi oraz opiniami w zakresie aktów prawnych dotyczących stosunku pracy w sferze ochrony zdrowia;
- realizacja celów Związku może się odbywać również poprzez udział w pracach federacji Porozumienie Zielonogórskie.
§7
Przy realizacji celów Związek współpracuje również z innymi związkami oraz organizacjami działającymi w ochronie zdrowia, w szczególności ze związkami zawodowymi oraz innymi związkami pracodawców, izbami zawodów medycznych i organizacjami broniącymi praw pacjentów.
§8
- Członkami Związku po złożeniu deklaracji i przyjęciu przez Zarząd Związku mogą być podmioty lecznicze:
- przedsiębiorcy, jeśli zatrudniają pracowników,
- samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
- jednostki budżetowe,
- inne podmioty lecznicze oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne wykonujące działalność leczniczą i zatrudniające pracowników
- Osoby fizyczne niezatrudniające pracowników, po złożeniu deklaracji i przyjęciu przez Zarząd Związku, mogą być członkami Związku, jednakże bez prawa wybierania i bycia wybieranym do władz Związku oraz bez prawa głosowania.
- Walne Zgromadzenie może nadać osobie fizycznej, prawnej lub jednostce organizacyjnej tytuł Członka Honorowego Związku. Członkowi Honorowemu nie przysługuje prawo wybierania i bycia wybieranym do władz Związku oraz prawo głosowania. Członek Honorowy nie płaci składek członkowskich”.
§9
Członek Związku ma prawo:
- wybierać i być wybieranym do władz Związku,
- brać udział we wszystkich formach działalności Związku,
- w imieniu członków Związku będących osobami prawnymi oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, prawa członków wykonują członkowie ich organów statutowych lub inne delegowane osoby.
§10
Członek Związku jest zobowiązany:
- przestrzegać postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Związku,
- uczestniczyć w realizacji celów statutowych,
- regularnie opłacać składki członkowskie,
- zaleganie ze składkami za dwa kolejne okresy płatności daje uprawnienie do dochodzenia na zasadach ogólnych, zaległych należności wraz z ustawowymi odsetkami.
§11
- Członków Związku przyjmuje Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji złożonej przez kandydata.
- Decyzję o przyjęciu lub odmowie przyjęcia doręcza się kandydatowi na piśmie.
- Od decyzji odmownej kandydat może odwołać się do najbliższego Walnego Zgromadzenia, którego decyzja jest ostateczna.
§12
- Członkostwo ustaje w razie:
- dobrowolnego wystąpienia członka, zgłoszonego na piśmie Zarządowi Związku,
- wykluczenia w razie istotnego naruszenia postanowień statutu, zasad współżycia społecznego, naruszenia ogólnie przyjętych norm etycznych i prawnych, a szczególności umyślnego działania na szkodę związku bądź jego członków lub w razie nie wywiązywania się z podstawowych obowiązków członkowskich,
- śmierci członka – osoby fizycznej,
- likwidacji osoby prawnej lub jednostki nie posiadającej osobowości prawnej,
- rozwiązania Związku,
- skreślenia z listy Członków związku z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich za okres przekraczający 6 miesięcy.
- Członkostwo zostaje zawieszone, jeżeli członek zalega z opłacaniem składek członkowskich przez okres trzech miesięcy.
- O zawieszeniu bądź skreśleniu z listy członków decyduje Zarząd Związku.
- Od decyzji Zarządu Związku o zawieszeniu bądź skreśleniu z listy członków przysługuje w terminie 14 dni od otrzymania decyzji odwołanie do Walnego Zgromadzenia.
§13
Władzami Związku są:
- Walne Zgromadzenie Członków
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna. Jeśli dalsze postanowienia Statutu nie stanowią inaczej, uchwały wszystkich władz Związku zapadają zwykłą większością głosów uprawnionych do głosowania
§14
- Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Związku i może obradować jako Zwyczajne bądź Nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie Członków zwołuje Zarząd co najmniej raz w roku.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków Zarząd zawiadamia członków listami poleconymi minimum 14 dni przed terminem.
§15
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków może być zwołane w każdym czasie z inicjatywy Zarządu, Komisji Rewizyjnej, bądź co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków Związku.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków jest zwoływane przez Zarząd w terminie do 15 dni od daty zgłoszenia wniosku oraz obraduje i podejmuje decyzje przede wszystkim w sprawach, dla których zostało zwołane.
- Zarząd niezwłocznie informuje członków o terminie, miejscu i porządku obrad Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków
§16
- Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należy:
- uchwalanie programu działania Związku;
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- udzielanie Zarządowi absolutorium za okres objęty sprawozdaniem;
- uchwalanie ordynacji wyborczej do władz Związku jeżeli walne zgromadzenie tak postanowi;
- podejmowanie uchwał w sprawach wniesionych przez Zarząd lub Komisję Rewizyjną;
- podejmowanie decyzji o zmianie statutu;
- podejmowanie uchwał o przynależności do Związków oraz innych organizacji społecznych.
- podejmowanie uchwał w sprawie nabywania lub zbywania nieruchomości;
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Związku;
- sprawy zastrzeżone dla Walnego Zgromadzenia Członków innymi postanowieniami statutu.
- podejmowanie uchwał w sprawie wynagrodzenia dla osób pełniących funkcje określane przez WZC.
- podejmowanie uchwał w sprawie wysokości wpisowego i składek członkowskich
- Uchwały w sprawie powoływania i odwoływania członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej ½ osób uprawnionych do głosowania. Sposób może ustalać ordynacja wyborcza.
§17
- Zarząd składa się z maksymalnie 7 członków, w tym prezesa, wiceprezesa i skarbnika.
- Prezesa wybiera Walne Zgromadzenie Członków, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 uprawnionych do głosowania.
- Pozostali Członkowie Zarządu wybierani są przez Walne Zgromadzenie Członków według imiennej listy kandydatów zgłoszonej przez członków zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 uprawnionych do głosowania. Po dokonaniu wyboru członkowie Zarządu wybierają ze swojego grona wiceprezesów, sekretarza i skarbnika a także w razie potrzeby delegatów do Federacji PZ.
- Jeśli zachodzi konieczność uzupełnienia składu Zarządu pomiędzy Walnymi Zgromadzeniami, dokonywane ono jest w formie uchwały Zarządu;
- Zarząd wybierany jest na okres 4 lat.
- Mandat członka Zarządu wygasa z powodu rezygnacji z funkcji, śmierci, odwołania przez walne Zgromadzenie, bądź upłynięcia kadencji.
- Członek Zarządu nie może wchodzić równocześnie w skład Komisji Rewizyjnej.
- Osoby realizujące zadania na rzecz związku mogą otrzymywać zwrot uzasadnionych kosztów związanych z realizacją powierzonych im zadań.
§18
Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
- reprezentowanie Związku;
- zwoływanie oraz wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków;
- kierowanie całokształtem działalności Związku;
- uchwalanie budżetu Związku;
- powoływanie komisji lub innych organów doradczych oraz nadzorowanie ich działalności;
- zarządzanie majątkiem i finansami związku;
- podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia, wykreślenia bądź zawieszenia członka Związku;
- podejmowanie uchwał w sprawie powoływania i likwidowania oddziałów terenowych;
- podejmowanie uchwał w sprawie odwołania zarządu oddziału w uzasadnionych przypadkach;
- podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz Związku;
- powoływanie pełnomocników reprezentujących Zarząd w kontaktach z Członkami Związku.
§19
- Posiedzenia Zarządu odbywa się w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Posiedzeniom Zarządu przewodniczy prezes lub wyznaczona przez niego osoba.
- Prezes kieruje pracami Zarządu oraz ustala kompetencje i odpowiedzialność jego poszczególnych członków. Jednakże stały zakres kompetencji poszczególnych członków ustała uchwałą Zarząd.
- Sekretarz odpowiada za przygotowanie posiedzeń Zarządu, w tym zwłaszcza właściwe poinformowanie członków Zarządu o terminie spotkania oraz skompletowanie niezbędnych dla Zarządu dokumentów.
- Skarbnik nadzoruje finanse, składki członkowskie oraz gospodarowanie majątkiem Związku.
- Zarząd może upoważnić imiennie wskazana osobę do reprezentowania Związku poprzez udzielenie jej pełnomocnictwa. Odwołanie pełnomocnika dokonuje się na zasadzie jawnego głosowania członków Zarządu zwykłą większością głosów.
- Zarząd podejmuje decyzje w formie uchwał, uchwały podejmowane są w obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku braku większości przeprowadza się negocjacje między członkami zarządu, a następnie zarządza ponowne głosowanie. Jeżeli również ponowne głosowane głosowanie nie przyniesie rozstrzygnięcia, w przypadku równości głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- Uchwały podpisuje Prezes Zarządu i Sekretarz albo osoby upoważnione do ich podpisywania odpowiednio przez prezesa i sekretarza na piśmie.
§20
- Do reprezentowania Związku w każdej sprawie z zastrzeżeniem ust.2 i 3, upoważniony jest samodzielnie każdy członek Zarządu.
- W sprawach zobowiązań majątkowych, które rodzą zobowiązania finansowe Związku do kwoty 10 000 zł uprawniony do reprezentowania Związku jest samodzielnie Prezes lub Wiceprezes Zarządu.
- W sprawach zobowiązań majątkowych, które rodzą zobowiązania finansowe na kwotę przekraczającą 10 000 zł uprawnieni do reprezentowania Związku są Prezes i Wiceprezes Zarządu łącznie lub dwóch Wiceprezesów Zarządu łącznie.
§21
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków.
- Komisja Rewizyjna wybiera ze swojego grona przewodniczącego i sekretarza;
- W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie Zarządu.
- Całokształt działalności Związku podlega kontroli komisji Rewizyjnej.
- Członek Komisji Rewizyjnej ma prawo brać udział w posiedzeniach Zarządu. Zarząd zawiadamia przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o swoim posiedzeniu.
- Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 4 lata.
§22
- Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzanie okresowych ( co najmniej raz w roku) kontroli statutowej i finansowej działalności Związku;
- składanie Walnemu Zgromadzeniu Członków sprawozdania ze swej działalności;
- wnioskowanie o udzielenie absolutorium Zarządowi Związku.
- W celu wykonywania swych zadań Komisja Rewizyjna może:
- żądać od Zarządu wyjaśnień dotyczących jego działalności.
- w razie stwierdzenia w toku kontroli nieprawidłowości, określić terminy ich usunięcia.
23
- Związek może tworzyć terenowe jednostki organizacyjne, zwane dalej oddziałami.
- W celu powołania oddziału Zarząd Związku może wyznaczyć pełnomocnika na danym terenie.
- Misja pełnomocnika kończy się w momencie powołania zarządu oddziału.
- Oddziały terenowe powstają na podstawie uchwały Zarządu Związku podejmowanej na wniosek zainteresowanych członków z danego terenu.
- Siedzibę, organizację i zasady działania oddziału ustala Zarząd Związku.
- Oddział może posługiwać się pieczęcią Związku, zawierającą pełną nazwę Związku i dane siedziby oddziału.
- Władzami Oddziału są : zebranie członków oddziału i zarząd oddziału
- Zebranie członków oddziału powołuje i odwołuje zarząd oddziału, ustanawia wytyczne dla działalności zarządu oddziału, powołuje i odwołuje delegatów oddziału.
- Zarząd oddziału reprezentuje oddział, kieruje jego bieżącą działalnością, zarządza finansami oddziału, pilnuje przestrzegania postanowień statutu i uchwał władz Związku na swoim terenie.
- Zarząd oddziału odpowiada za swoje działania przed Zarządem Związku.
- Skarbnik zarządu oddziału odpowiada za prawidłowe i terminowe opłacanie składek członkowskich przez członków oddziału.
- Kadencja Zarządu Oddziału jest zgodna z kadencją Zarządu Związku.
- W sprawach nie uregulowanych w niniejszym paragrafie do zasad działania oddziału stosuje się odpowiednio postanowienia statutu i uchwały zarządu dotyczące całego związku
§24
- Majątek Związku stanowią nieruchomości, ruchomości oraz fundusze;
- Fundusze Związku powstają z:
- wpisowego i składek członkowskich;
- darowizn, spadków i zapisów;
- wpływów z własnej działalności statutowej;
- dochodów z działalności gospodarczej;
- dochodów z majątków organizacji;
- dotacji;
- innych źródeł;
- Majątkiem i funduszami Związku zarządza Zarząd.
- W przypadku powołania oddziałów Zarząd Związku przekazuje 30% zebranych od Członków danego oddziału składek na uzasadnione potrzeby tego oddziału, pod warunkiem opłacania wszystkich wymaganych składek przez członków oddziału.
§25
- Zmiana statutu może nastąpić na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia Członków, podjętej zwykłą większością głosów w obecności co najmniej ½ osób uprawnionych do głosowania.
- Rozwiązanie Związku może nastąpić na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia Członków, podjętej zwykłą większością głosów w obecności co najmniej ½ osób uprawnionych do głosowania.
- Uchwała o rozwiązaniu Związku powinna określać sposób likwidacji Związku oraz cel na jaki nastąpi przekazanie majątku.
§26
- W sprawach spornych lub wątpliwych interpretacji statutu dokonuje Zarząd w formie uchwały.
- Niniejszy statut został zatwierdzony uchwałą na zebraniu założycielskim Związku w Popowie w dniu 09.06.2005r.
§27
- Związek Pracodawców Mazowieckie Porozumienie Pracodawców Ochrony Zdrowia jest następcą prawnym pod tytułem ogólnym Mazowieckiego Związku Pracodawców Ochrony Zdrowia z siedzibą w Goworowie i Związku Pracodawców Ochrony Zdrowia Mazowsza z siedzibą w Radomiu oraz przejmuje wszelkie prawa i obowiązki tychże związków.
- Do pierwszego zarządu każdy z wymienionych związków deleguje po ośmiu kandydatów.
- Każdy z wymienionych związków określi we własnym zakresie sposób i termin zakończenia działalności w tym rozliczenia majątku.
Paragraf niniejszy obowiązuje pod warunkiem rejestracji Związku Pracodawców Mazowieckie Porozumienie Pracodawców Ochrony Zdrowia i będzie wykonany dopiero po jego rejestracji.